انقلاب اسلامى ثمره انتظار
در عـصـر انـتـظـار حركت ها و قيام هاى فراوانى بر ضد ستمگران ، صورت گرفته است . اين حركت ها در زمان حضور امامان معصوم نيز كم و بيش رخ داده و مورد تاءييد آن بزرگواران قرار گـرفـتـه اسـت . در عـصر غيبت نيز اين گونه نهضت هاى رهايى بخش از طرف شيعيان و عالمان ربـانـى ، فراوان به چشم مى خورد كه در اين مسير به موفقيّت هايى نيز دست يافته اند؛ تا ايـن كـه ثـمـره آن همه پايمردى ها و جانفشانى هاى عالمان دينى و رشادت هاى امت اسلامى ، به خصوص مردم غيور ايران به ثمر نشست و انقلاب اسلامى كه ثمره خون هزاران شهيد سرافراز بود، به رهبرى بى نظير امام خمينى (ره ) به پيروزى رسيد و براى اولين بار در عصر غيبت ، حكومت اسلامى محقّق شد و زمينه را براى تحقق حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) هموار ساخت .
مقدمات ظهور
انـقـلاب حـضـرت مـهـدى (عـج ) هـمـچـون ديـگـر انـقـلاب هـا، بـدون مـقـدمـه و زمـيـنـه سـازى شـكـل نـمـى گـيرد، بلكه در آستانه ظهور، انقلاب ها و نهضت هايى رخ مى دهد و زمينه را براى قيام مصلح جهانى مهيا مى كند.
الف ـ بروز جنگ جهانى
روايات و سخنان پيشوايان دين استفاده مى شود كه پيش ازظهور حضرت مهدى (عج )، فـتنه ها و شورش هاى فراوانى بروز مى كند و طى جنگى جهانى ، يك سوم جمعيّت كره زمين از بين مى روند و به دنبال آن بيمارى طاعون شايع مى شود و يك سوم ديگر را نابود مى سازد. چنان كه در حديثى از امام على (ع )روايت شده كه فرمود:
(لا يَخْرُجُ الْمَهْدِىُّ حَتّى يُقْتَلَ ثُلْثٌ وَ يَمُوتَ ثُلْثٌ وَ يَبْقى ثُلْثٌ)مـهـدى (عـج ) قيام نخواهد كرد تا اين كه يك سوّم مردم كشته شوند و يك سوّم مردم بميرند و يك سوّم باقى بمانند.
هـمـچـنـيـن در حـديـثـى كـه ابـو بـصـيـر و مـحـمـد بـن مـسـلم از امـام صـادق 7نقل كرده اند، چنين آمده است :
(لا يـَكـُونُ هـذَا الاَْمـْرُ حـَتّى يَذْهَبَ ثُلْثَا النّاسِ فَقيلَ لَهُ فَاِذا ذَهَبَ ثُلْثَا النّاسِ فَما يَبْقى ؟ فَقالَ عَلَيْهِ السَّلامِ: اءَما تَرْضَونَ اءَنْ تَكُونُوا الثُّلْثَ الْباقى ؟)
ايـن امـر ـ ظـهـور حـضـرت مـهـدى (عج ) ـ صورت نخواهد گرفت تا اين كه دو سوم مردم از ميان بـرونـد. سؤ ال شد: اگر دو سوم از ميان بروند، چه كسى باقى مى ماند؟ حضرت فرمود: آيا خوشحال نيستيد كه شما [پيروان اهل بيت ] يك سوم باقيمانده باشيد؟
از ايـن رو، از مـجـمـوع روايات پيشوايان معصوم : استفاده مى شودكه مساءله جنگ و خون ريزى و كشمكش هاى امروزى همچنان ادامه خواهد داشت تا زمانى كه به جنگ جهانى (احتمالاً جنگ جهانى سوم ) و ظـهـور مـنـجى عالم منتهى گردد و خورشيد تابناك امامت و ولايت از افق مكه معظمه طلوع كند و همه ستمكاران و متجاوزان را به خاك مذلّت بنشاند.
ب ـ قيام هاى منطقه اى
در سـطـح مـنـطـقـه دو حـكـومـت هـوادار حـضـرت مـهـدى (عـج ) در يـمـن وايـران تشكيل مى شود كه زمينه ساز قيام حضرت مهدى (عج ) خواهد بود.
1 ـ خروج يمانى
سـردارى از يـمن قيام مى كند و مردم را به حق و عدل فرامى خواند. اگر چه جزئيات و چگونگى اين قيام روشن نيست ، اما به اصل اين قيام و انقلاب در روايات تصريح شده است ، چنان كه امام صادق (ع )مى فرمايد:
خـروج ايـن سـه تـن ؛ خـراسـانـى ، سـفـيـانـى و يـمـانـى در يـك سال و يك ماه و يك روز اتفاق مى افتد….
2 ـ ياران ايرانى
يـاران ايـرانـى حـضـرت مـهـدى (عـج ) مـدتـى قـبـل از ظـهـور، حـكـومـت تشكيل مى دهند و درگير جنگ طولانى با دشمنان مى شوند و سرانجام در آن پيروز مى گردند.
امام باقر(ع )در اين زمينه مى فرمايد:
گـويـى مـى بـيـنـم گروهى از مشرق زمين خروج مى نمايند و طالب حق اند اما آنها را اجابت نمى كـنـنـد، مجدداً بر خواسته هايشان تاءكيد دارند، اما مخالفان نمى پذيرند. وقتى چنين مشاهده مى كـنـنـد، شـمـشـيـرهـا را بـه دوش كـشـيـده در مـقـابـل دشـمـن مـى ايـستند، اينجا است كه پاسخ مثبت مى گيرند (يعنى دشمن به ظاهر مجبور به پذيرش خواسته هاى آنان مى شود) اما اين بار خودشان نمى پذيرند تا اين كه قيام فراگير مـى شـود… و درفـش هـدايـت را جـز بـه دست صاحب شما، حضرت مهدى (عج ) به كس ديگر نمى سپرند و كشته هاى آنان شهيد محسوب مى شوند….
مـراد از ايـن كـه گـروهـى از مـشـرق خـروج مى كنند، ايرانيان مى باشند واين مساءله مورد اتفاق صحابه راوى اين روايت ، مى باشد.
انقلاب اسلامى زمينه ساز دولت منتظر
براى شناخت پيوند انقلاب اسلامى ايران با انقلاب جهانى حضرت مهدى (عج ) و اين كه انقلاب اسـلامـى زمـيـنـه ساز حكومت جهانى اسلام است ، نخست توجه به اين نكته ضرورى است كه ملّت ايـران از ديـربـاز مـورد تـوجـه پـيـامـبر اسلام (ص )و امامان : بوده اند و در احاديث بسيارى از ايـرانـيان تمجيد شده و از آنان به عنوان وفادارترين ملّت ها به اسلام ياد شده است . در قرآن كريم مى خوانيم :
(يـا اَيُّهـَا الَّذيـنَ آمـَنـُوا مـَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَاءْتِى اللّهُبِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ اءَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ اءَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ فى سَبيلِ اللّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَاللّهُ واسِعٌ عَليمٌ)(مائده : 54)
اى كـسـانـى كه ايمان آورده ايد! هر كس از شما از آيين خود بازگردد، خداوند جمعيتى را مى آورد كـه آنـهـا را دوسـت دارد و آنـان (نيز) او را دوست دارند؛ در برابر مؤ منان متواضع و در برابر كـافـران سـرسـخت و نيرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد مى كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى هراسى نـدارنـد. ايـن ، فـضـل خـداسـت كـه بـه هـر كـس بـخـواهـد (و شـايـسـتـه بـبـيـنـد) مـى دهـد؛ فضل خدا وسيع و خداوند داناست .
ايـن آيـه خـطـاب بـه مـؤ مـنـان صـدر اسـلام اسـت كـه قـرآن در مـيـان آنـهـا و بـه زبـان آنـهـا نـازل شـد، خـداى تـعـالى بـه آنـها هشدار مى دهد كه اگر از اسلام روى برگردانيد و ارزش و مـنـزلت آن را نـاديـده بـگيريد، قوم و جمعيتى را جايگزين شما خواهد نمود كه خدا آنها را دوست دارد و آنـها نيز خدا را دوست دارند و متواضع و جهادگرند. هنگامى كه از پيامبر(ص )درباره اين قـوم و جـمـعـيـت سـؤ ال شـد، آن حـضـرت دست بر شانه سلمان فارسى زد و فرمود: (اين مرد و ياران و هموطنان او هستند)، سپس فرمود:
(لَوْ كانَ الدّينُ مُعَلَّقًا بِالثُّرَيّا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِنْ اَبْناءِ الْفارْسِ)
اگر دين به ستاره ثريا آويخته باشد، مردانى از فارس آن را در اختيار خواهند گرفت .
همچنين فرمود:
(اَعْظَمُ النّاسِ نَصيباً فِى الاِْسْلامِ اَهْلُ فارِسٍ)
نصيب و بهره ايرانيان در اسلام از همه ملّت هاى ديگر، فزون تر است .
تـا ايـنـجـا بـه ايـن نـتـيـجـه رسـيـديـم كـه ايـرانـيـان وفـادارتـريـن مـلّت هـا بـه اسـلام اصـيـل انـد و ايـن مـعـنى را پيامبر اسلام حتى پيش از آن كه ايرانيان مسلمان شوند، پيش گويى نموده است . حال بايد ديد ايرانيان در حكومت جهانى اسلام و انقلاب حضرت مهدى (عج ) چه نقشى ايـفا مى كنند و انقلاب اسلامى مردم ايران در زمينه سازى آن انقلاب بزرگ چه تاءثيرى داشته است ؟
بـا پيروزى انقلاب اسلامى ايران ، براى اولين بار پس از چهارده قرن پايگاهى در جهان به وجـود آمـد كـه بـتـوانـد از اسـلام اصيل به طور رسمى و به طور گسترده و جهانى دفاع كند و ايـدئولوژى رهـايى بخش و تكامل آفرين اسلام را به گوش توده مستضعف برساند و به آنها نـويـد پـيـروزى را بـا دسـت خـالى بـر اسـتـكـبـار جـهـانـى كـه تـا دنـدان مـسـلّح اسـت ، بدهد.
در منابع روايى شيعه و سنى پيرامون حضرت مهدى (عج )، بر اين مطلب اتفاق نظر وجود دارد كـه آن بـزرگـوار بـعد از نهضتى مقدماتى كه برايش به وجود مى آيد، ظهور مى كند و يارانِ پـرچـم هاى سياه ، ايرانى اند كه زمينه ساز حكومت آن حضرت و آماده كننده مقدمات فرمان روايى وى مى باشند. اما حكومت زمينه سازان ايرانى به دو مرحله تقسيم مى شود:
1 ـ مـرحـله اول ، آغـاز نـهـضـت آنـان بـه وسيله مردى از قم ، كسى كه حركتش سرآغاز اءمر ظهور حـضـرت مـهدى (عج ) است ؛ چنان كه روايات گوياى اين است كه آغاز نهضت آن حضرت از ناحيه مـشـرق زمـين است . از زمره روايات ظهور، به پا خاستن مردى از قم و ياران وى مى باشد، از امام كاظم (ع )روايت شده است كه فرمود:
مردى از قم ، مردم را به سوى خدا دعوت مى كند. افرادى گرد اوجمع مى شوند كه قلب هايشان هـمـچـون پاره هاى آهن ستبر است ، بادهاى تند حوادث ، آنان را نمى لغزاند، از جنگ خسته نشده و نمى ترسند، اعتماد آنان بر خداست و سرانجام كار از آن پرهيزكاران است .
در روايـات يـاد شـده ، زمـان ايـن پـيـشـامـد مشخص و روشن نشده است ،اما مجموعه صفاتى كه در روايـات مـتـعـدد ديـگـر، پـيـرامـون قـم و ايران وارد شده است موجب اطمينان اين معناست كه مراد از صفات ياد شده ، امام خمينى (ره ) و ياران وى مى باشند.
2 ـ مـرحـله دوم ، ظاهر شدن دو شخصيت مهم از بين ايرانيان به نام (سيد خراسانى ) ـ فرمانده نـيـروى آن حـضـرت ـ و جـوان گـنـدمـگـون بـه نـام (شعيب بن صالح ) است كه در نهضت مقدس حضرت مهدى (عج ) حضور مى يابند.
بـنـابراين ايرانيان هم در زمينه سازى قيام حضرت مهدى (عج ) نقش بسزايى دارند و هم در خود قيام و نهضت آن حضرت . چنان كه پيامبر گرامى اسلام (ص )فرمود:
(يَخْرُجُ ناسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَيُوَطِّؤُنَ لِلْمَهْدِىِّ سُلْطانَهُ)
مردمى از شرق قيام مى كنند و زمينه را براى انقلاب جهانى مهدى (عج ) فراهم مى سازند.
مـراد از شـرق در ايـن حديث ، ايران مى باشد، همان گونه كه در رواياتى كه درباره ايرانيان وارد شـده اسـت بـه عـنـاويـنـى مـانـنـد: طـرفـداران سـلمـان فـارسـى ، اهـل مـشـرق زمـيـن ، اهـل خـراسـان ، يـاران درفـش هـاى سـيـاه ، فـارسـيـان ، سـرخ رويـان ، اهل قم ، اهل طالقان و… ياد شده است .
از آنـچـه ذكـر شـد مى توان نتيجه گرفت كه (ان شاءالله ) انقلاب اسلامى ايران ، زمينه ساز انـقـلاب جـهـانـى حضرت مهدى (عج ) و حكومت جهانى اسلام خواهد بود و اين معنا با حديثى كه از پيامبر اسلام نقل شده كه انقلابى در شرق به وقوع مى پيوندد و زمينه را براى حكومت جهانى مهدى (عج ) مهيّا مى كند، نيز منطبق است .
منبع: نهضت انتظار و انقلاب اسلامي