چکیده پایان نامه با عنوان محبت به خداوند، آثار و رهكارهاي كسب آن
نام : منصوره برادران مظفري
موضوع: محبت به خداوند، آثار و رهكارهاي كسب آن
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي زنديه
دوره: كارشناسي معارف اسلامي و تبليغ
مركز : مدرسه عالي معصوميه قم
چکیده :
محبت در لغت به معناي دوست داشتن و در اصطلاح، تعلق وجودي بين محب و محبوب است. عشق در لغت به معناي محبت شديد، خواه از روي عفاف باشد و يا از سر فسق، معنا شده و در اصطلاح روانشناسي، فلسفه و عرفان هر کدام معناي خاص خود را دارد. در روانشناسي، بيشتر آن را يک امر جسماني ميدانند. در فلسفه، عشق را ساري در تمام موجودات دانسته و حرکت موجودات عالم را زاييده عشق ميدانند و در مکتب عرفان، عشق، تنها عشق به معبود حقيقي است که در نهاد هر بشري به وديعه گذاشته شده است.
«عشق» از ماده «عشقه» است که آن گياهي است که سبز شده و سپس زرد و پژمرده ميگردد و بنا بر قول ديگر عشقه گياهي است که دور درختان پيچيده و آنان را خشک مينمايد.عشق در عرفان اسلامي جايگاهي بس والا دارد و يکي از مباحث اصلي و محوري و مبنا و متکاي عرفان اسلامي است چه عرفان نظري و چه عرفان عملي و مهمترين رکن طريقت محسوب ميشود.از آيات و روايات نيز استفاده ميشود که تکيه ديانت بر پايه محبت است و سخن منکران دوستي خداوند بي پايه و اساس است. کاربرد عشق در آيات و روايات به فراواني محبت نيست و ليکن معناي عشق مورد تأييد شرع است گرچه لفظ آن کم به کاربرده شده باشد.
عشق انواع گوناگوني دارد.
از نظر اکثر متفکران غربي، عشق يک گونه بيشتر نبوده و آن هم عشق جسماني است.
فلاسفه عشق را به دون دستهي حقيقي و مجازي تقسيم کرده و عشق مجازي را نيز به دو گونهي نفساني و حيواني معرفي ميکنند.عرفا عشق را يک گونه دانسته و آن هم عشق حقيقي است و عقيده دارند که عشق ورزيدن به «ما سوي ا… » هم به گونه اي عشق به خداوند است.کساني که معتقد به عشق مجازي هستند از جمله فلاسفه، عشق مجازي را ممدوح دانسته و آن را وسيله اي براي تلطيف سر و پلي براي رسيدن به حقيقت ميدانند، البته به شرط اين که همراه با عفت بوده و شهوت بر آن حاکم نباشد، البته اين قول مخالفاني نيز دارد. عشق الهي برترين عشق است چرا که خداوند کمال و خير مطلق است و همواره باقي است و محبت به او از تغيير و آفت به دور است و هيچ کس صفات و ويژگيهاي او را ندارد. علاوه بر اين که در قرآن بر آن تأکيد شده و نشانهي ايمان دانسته شده است.
ويژگيهاي عشق مجازي از نظر موافقان و مخالفان متفاوت است.موافقان اين ويژگي را اين گونه معرفي ميکنند: از بين بردن خودخواهي، توليد نيرو و قدرت، قوت و کمالي بخشي به روح، تمرکز بخشيدن به قوا و ايجاد توحد و تأحد، ايجاد لطافت در روح و رفع خشونت، از بين بردن رذايل و …مخالفان نيز اين ويژگيها را براي عشق مجازي بر ميشمارند: توجه در عشق مجازي به زيبايي ظاهري، از کار انداختن حواس انساني، خارج کردن انسان از حال عادي، جدا کردن انسان از جامعه و افراد، سلب اختيار، لذت جويي، از بين بردن احساس مسئوليت و …
محبت به خداوند، آثاري را براي فرد عاشق به دنبال دارد که رسيدن به لقاء ا…، درک اسرار، باز شدن ديدهي بصيرت، اخراج محبت غير از دل، کسب فضايل اخلاقي، نهراسيدن از مرگ و مورد محبت خداوند واقع شدن، از جملهي اين آثار است.
با اين که عشق الهي در انسان فطري است اما براي کسب آن بايد راهکارهايي را به کار برد از جمله معرفت به حق، تقويت صفات الهي در درون خويش، ايمان به خداوند، انديشه در نعمات الهي و …