نشاط در کربلا
محسن قرائتی:
برخلاف دنیا ی امروزکه به ثروت نیرو اطلاعات تخصص تکنولوژی و حمایت دیگران تکیه دارد اسلام کارایی و نقش همه ی انها را در کنار ایمان به خدا اخلاص نشاط و انگیزه می داند.
نمونه ها :
نماز بی نشاط مورد انتقاد قران است (قاموا کسالی)
انفاق بی نشاط مورد انتقاد قران است “(هم کارهون)
انجام کار بدون نشاط یا همراه با بهانه گیری به منزله ی انجام ندادن آن است؛ بنی اسراییل چون بعداز بهانه گیری های زیاد گاوی را ذبح کردند قران در مورد انها می فرماید :گویا ذبح نکردند (فذبحوا ها وما کادویفعلون)
بارها در قران از کسانی که هنگام رفتن جبهه بی نشاط بودند انتقاد کرده است (اثا قلتم الی الارض)
از ایمان و توجه کسانی که تنها به هنگام اضطرار رو به خداوند می کنند انتقاد کرده و می فرماید :همین که در استانه ی غرق شدن قرار گرفتند خدا را می خوانند ولی همین که نجات می یابند فراموش می کنند.(فاذا رکبوا فی الفلک دعوالله …. فلما نجاهم الی البر اذا هم یشکرون )
ایمان در لحظه ی خطر؛ کار فرعونی است که در استانه ی غرق شدن گفت:ایمان آوردم و خداوند در پاسخ او فرمود)آلآن وقد عصیت قبل)
در کربلا نشاط بود .
امام حسین (علیه السلام )فرمودند:مرگ مانند گردنبند درسینه ی دختران جوان است.
فرزند سیزده ساله ی امام حسن (حضرت قاسم )فرمود:مرگ نزد من از عسل شیرین تر است.
یاران امام حسین می گفتند :اگر بارها زنده شویم بازکشته شویم ،دست از تو بر نمی داریم .
نشاط بالا تر از رضایت و تسلیم است ریشه ی نشاط ایمان به راه رهبر و هدف است و بی نشاطی،نشانه ی باور نداشتن راه رهبرو هدف است.