تو تنها دختری هستی که در تمام عمر داشته ام...
روشهاي کلامي براي افزايش اعتماد بهنفس کودکان
بهکمک واژهها از کودکتان حمايت کنيد
1. عبارتي مورد علاقه
براي کودک خود عبارت يا کلامي خاص بهکار ببريد که تنها مورد استفاده خودتان دو نفر قرار گيرد. اين عبارت را بهطور مداوم تکرار کنيد تا کودک شما احساس تمايز کند.
از هنگاميکه دخترم دو ساله بود. هر شب هنگام خواب به او ميگفتم تو بهترين دختري هستي که من در تمام عمرم داشتهام. وقتي چهارساله شد بهمفهوم آن پي برد و گفت:«مادر، من تنها دختر شما هستم!» ومن پاسخ دادم: اگر من صدها دختر هم داشتم تو بهترين آنها بودي. امروز دخترم 24ساله است هنوز هم به او ميگويم تو بهترين دختري هستي که در تمام عمرم داشتهام.
2. تلقين مثبت
هنگاميکه فرزندان شما اقدامي تحسينآميز انجام ميدهند، در حضور خودشان از اقدام آنان براي ديگران تعريف کنيد؛ «لطف کردي که اين ديکته را به خواهرت گفتي.» ميخواهم به مادربزرگ زنگ بزنم و بگويم چهکار کردي. اطمينان حاصل کنيد که فرزند شما به مکالمه شما گوش ميدهد.
وقتي که فرزند لجوج و پرجنبوجوش من با گذاشتن اسباببازيهاي خود در سبد با من همکاري ميکند، با پدرش تماس ميگيرم و ميگويم: امروز سعيد به من کمک کرد و اسباببازيهاي خودش را در سبد گذاشت
: #993300;">3. نامهايي محبوب
نامهايي محبوب براي فرزندان خود انتخاب کنيد و آنهايي را بهکار ببريد که کودکتان ميپسندد، و اگر موجب خجالت فرزندتان ميشود، تنها در خانه از اين اسامي استفاده کنيد. احتمالا کودک کلاس اولي شما اهميتي نميدهد که هنگام خداحافظي از او جلوي مدرسه بگوييد:«بعدا ميبينمت فندقي من»، اما کودک ده ساله شما ترجيح خواهد داد خيلي ساده بگوييد:«خداحافظ گلم»
4. دلايل قوانين
براي توضيحدادن دلايل قوانين خانوادگي وقت صرف کنيد. کودکان طبيعتا ميخواهند بدانند چرا مجبورند بعضي کارها را به روشي خاص انجام دهند.
هنگاميکه در صف خواربارفروشي منتظر بودم فرزند چهارسالهام از نردههاي فلزي جداکننده آويزان شد. به او نشان دادم که انتهاي زنجيرها به ديوار متصل نيست وممکن است نردهها کنده شده و او صدمه ببيند. فروشنده گفت:«سهسال است اينجا کار ميکنم و حداقل يکبار در روز يک مادر به فرزندش ميگويد که از نردهها پايين بيايد، شما اولين کسي هستيد که دليل آنرا براي فرزند خود توضيح داديد.»
5. استفاده از جملات تاکيدي
گفتوگويي دروني و سالم را در خانواده تشويق کنيد. مطالعات، حاکي از آن است که انسانهاي خوشبين، قادرند به شيوهاي مثبت، انديشه کنند؛ چرا که نداهاي دروني آنها مثبت است. بهجاي آنکه بگذاريد کودکتان فکر کند «رياضي من خوب نيست» او را تشويق کنيد تا چنين فکر کند «من جدول ضرب را ياد خواهم گرفت و بعد رياضي برايم آسان ميشود.»
6.کودکان ناجي
اگر داستانهايي جديد يا خودساخته ميگوييد، نام فرزندتان را روي شخصيت اصلي داستان بگذاريد. بچهها از شنيدن داستاني که در آن نقش اصلي را دارند، لذت ميبرند. در اين داستانها آنان قهرمانهايي باشند که شهر و مردم آنرا نجات ميدهند. آنها از اين داستانها خيلي لذت ميبرند.
7. مهارتهايشان را يادآوري کنيد
از فرزندان خود بخواهيد مهارتهايي را که تاکنون فراگرفتهاند يا تغييراتي را که از اول سال تحصيلي در خود احساس کردهاند، عنوان کنند.
8. کمي ادب را رعايت کنيد
در دنياي بيرون، با ادب و احترام با مشتريها و مراجعان برخورد ميکنيم، اما گاهي در خانه حتي رعايت سادهترين آداب را با کودکان خود فراموش ميکنيم. سعي کنيد به شکلي منظم از کودکان خود خواهش کرده و تشکر کنيد. هيچوقت، صحبت کودکان خود را قطع نکنيد، حتي اگر آنها مشغول گفتن داستاني مفصل درباره دعواي زنگ ورزش مدرسه خود باشند.
«با کودکان خود مانند مشتريهاي محترم برخورد ميکنم، اين روش ربطي بهلوسکردن بچه ندارد. بلکه در ارتباط با ارضاي نيازهاي اساسي ما براي احساس ارزشمندبودن، مهمبودن، درکشدن و راحتبودن است.»
9. از عقايد فرزندانتان قدرداني کنيد
هنگاميکه فرزندانتان چيزي به شما ياد ميدهند از آنها قدرداني کنيد. جملاتي همچون «هرگز به فکر استفاده از نوارهاي پلاستيکي براي کاملکردن اينوسيله نيفتاده بودم، فکر خوبي بود» عزت نفس کودکان را افزايش ميدهد.
«هنگاميکه پسر ما رانندگي آموخت، چيزي از او ياد گرفتم که رانندگيام را بهتر کرد. او هروقت از کوچهاي عبور ميکرد، سرش را برميگرداند تا ببيند آيا اتومبيلي از منطقهاي که براي او قابل رويت نيست عبور ميکند يا نه. من به او گفتم: آفرين پسرم! من نکات رانندگي مفيدي از تو ياد ميگيرم.»
10. دوستت دارم
هرگز تقويتکننده اصلي اعتماد بهنفس را فراموش نکنيد. به کودکان خود بگوييد که آنها را دوست داريد. زدن روي شانه آنها، در آغوش گرفتنشان با جمله ساده دوستت دارم، به کودکان شدت توجه شما و اهميت آنها را انتقال ميدهد.*
صدیقه منوچهری
* نک: نشريه موفقيت، ش117.