آسيبشناسى تربيت دختران و راهكارهاى درمان آن با تأكيد بر منابع اسلامى
نام: بتول حسينىزاده
عنوان تحقيق پايانى: آسيبشناسى تربيت دختران و راهكارهاى درمان آن با تأكيد بر منابع اسلامى
استاد راهنما: حاجى دهآبادى
چكيده :
در نظام تربيتى اسلام، تربيت دختران از اهميت والايى برخوردار است و اين به علت مسئوليت و نقشهاى حساس مادرى و همسر بودن است كه در آينده، دختران عهدهدار آن نقشها خواهند بود. تربيت دختران متمايز از تربيت پسران است زيرا ويژگىهاى دختران با ويژگىهاى پسران در بعضى موارد متفاوت است و نقشها و مسئوليتهاى متفاوت با پسران نيز دارند، بنابراين علاوه بر اعمال تربيت مشتركى كه مبتنى بر ويژگىهاى مشترك آنان است مىطلبد تربيت خاص دختران نيز از سوى مربيان و والدين اعمال شود. از آنجا كه روشهاى تربيتى مبتنى بر مبناها و اصول خاصى است در اعمال روشهاى تربيت دختران بايد مبناهاى خاصى رعايت شود. وجود روحيه حساس دختران، به وديعه گذاشته شدن گوهر عفت در آنان از سوى خالق متعال، و شديدتر بودن ميل به خودنمايى و خودآرائى در دختران ويژگىهايى بيولوژيكى خاص آنان از مواردى است كه بايد در تمام مراحل تربيت به آنها توجه شود.
متأسفانه با نگاهى به وضعيت كنونى دختران در كشور درمىيابيم كه در اين زمينه با چالشهاو آسيبهايى روبرو هستيم.
از عوامل خانوادگى اين آسيبها مىتوان اين موارد را نام برد: ضرب و شتم فرزندان از سوى والدين، وجود الگوهاى غلط در خانواده، كوتاهى يابد عمل كردن در زمينه تربيت مذهبى و دينى كمبود محبت، وجود زمينه مناسب در خانواده براى بروز عقده حقارت كه خود منشأ بسيارى از بيمارىهاى روحى و روانى است و بالاخره نابسامانى و فروپاشيدگى خانواده در اثر طلاق، اعتياد يا فوت والدين. از عوامل اجتماعى اين آسيبها نيز مىتوان اين موارد را نام برد: تهاجم فرهنگى، بها ندادن به دختران و تبعيض قائل شدن بين دختر و پسر تحتتأثير شيوع فرهنگ پدر تبارى در جامعه، وجود الگوىهاى نامناسب در سطح جامعه، دوستان ناباب، كافى نبودن آموزشهاى مذهبى يا بد عمل كردن در اين زمينه رفتار نامناسب بعضى از روحانيون و مبلغين علوم دينى و … .
آسيبهاى مذكور و عواقب وخيم آنها و چگونگى مقابله با مشكلات موجود از طريق فيلم، تحقق و برگزارى مسابقات كتابخوانى و مطالعات كتب مفيد در اين زمينه بسيار سودمند خواهد بود.