کفن ایرانی
دیروز توی ماشینم نشسته بودم . رادیوی ماشین رو روشن کردم. من معمولا رادیو معارف ( صدای فضیلت و فطرت) رو گوش می کنم. بخشهای آخر یک برنامه بود. کارشناس برنامه در مورد تعهّد نامه ای صحبت می کرد که 107 سال پیش 13 نفر از علمای اصفهان آن را امضا کرده بودند. مطلب برای خودم خیلی جالب بود . لذا توی اینترنت جستجو کردم و این تعهّدنامه را با جریان مهمّ آن پیدا کردم. یک نکته را پیش از وارد شدن در ای موضوع متذکّر شوم ؛ و آن اینکه متن این تعهّدنامه به فارسی همان زمان است و من در آن تغییری ندادم .
آیتالله نجفی اصفهانی (ره) (1)طی یک اقدام بدیع برای حفظ فرهنگ اسلامی- ایرانی به همراهی 13نفر از علمای طراز اول اصفهان و رکنالملک شیرازی (2)مواردزیررامتعهدشدند:
این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکنالملک، متعهد و ملتزم شرعی شدهایم که مهما امکن بعد ذلک تخلف ننماییم، فعلا 5فقره است:
اولاً: قباله جات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند مهر ننموده و اعتراف نمینویسیم. قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد امضا نمینماییم. حرام نیست کاغذ غیرایرانی و کسی را مانع نمیشویم؛ ماها به این روش متعهدیم.
ثانیا: کفن اموات ، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه دیگر غیر ایرانی باشد متعهد شدهایم برآن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگر برای اقامه صلوه بر آن میت بخواهند ماها را معاف دارند.
ثالثا: ملبوس مردانه جدید، که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده میشود، قرار دادیم مهما امکن، هر چه بدلی در ایران یافت میشود لباس خودمان را از آن منسوخ نماییم و منسوخ غیرایرانی را نپوشیم و احتیاط نمیکنیم و حرام نمیدانیم لباسهای غیرایرانی را اما ماها ملتزم شدهایم حتیالمقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. آنچه از سابق پوشیده و داریم و دوختهایم ممنوع نیست استعمال آن.
رابعا: مهمانیها بعد ذلک ولو اعیانی باشد، چه عامه، چه خاصه، باید مختصر باشد یکپلو و یکچلو و خورش و یک افشره. اگر زائد بر این تکلیف، احدی ما را به محضر خود وعده نگیرد. خودمان نیز به همین روش مهمانی مینماییم هر چه کمتر و مختصرتر از این تکلیف کردند، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود.
خامسا: وافوری اهل وافور را احترام نمیکنیم و به منزل او نمیرویم زیرا که آیات باهره:
« إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ» « وَلَا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» « وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَه» و حدیث « لاضرر و لاضرار» ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن محسوس و سری است و خانوادهها و ممالک را به باد داده. بعد از این هر که را فهمیدیم وافوری، بهنظر توهین و خفت مینگریم.»
پی نوشت
(1) آیة الله آقا شیخ محمد تقی اصفهانی که به “نجفی” شهرت داشت، از مراجع قرن 14 و علمای طراز اول ایران و شهر اصفهان، در سال 1262 هجری قمری بدنیا آمد. آیة الله شیخ محمد تقی اصفهانی (نجفی) سرانجام در سال 1332 هجری قمری در اصفهان دار فانی را وادع گفت. مقبره ایشان در نزدیکی امامزاده احمد بن علی بن امام محمد باقر در بقعه عالیه مدفون است. آقا نجفی اصفهانی از علمای بسیار تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران از نهضت تنباکو تا مشروطیت بود و از طرفی در مقابله با هجوم و تجاوز ارتش تزاری روسیه به ایران نقش بسیار مهمی ایفا کرد.
(2) سلیمان خان رکنالملک شیرازی اصفهانی نایب الحکومه شهر اصفهان و نیز فردی شاعر و فاضل بوده است. او همچنین بانی تکیه محمد جعفرآبادهای و نیر مسجد رکنالملک در تخته فولاد اصفهان است. آرامگاه او نیز در همین مسجد قرار دارد.
تذکّر ضروری
یکی از دوستان عزیز نکته مهمّ و بجایی را تذکّر داده اند و آن اینکه ای کاش فضای آن روز ایران هم در این نوشته آورده می شد تا به اهمّیّت و چرایی مبارزات این عالم مجاهد پی برده می شد. با توجّه به اینکه من قصد نوشتن این مطلب با تمام تفاصیلش را نداشتم ؛ لذا جهت اطلاع از تفاصیل این ماجرا و نکات مهم در مورد زندگی علمی و جهادی این عالم مجاهد و فضای حاکم بر جامعه ایرانی آن روزگار آدرس های زیر را می آورم تا خوانندگانی که مایلند بیشتر در این باره بدانند به آنها مراجعه نمایند و امیدوارم که برایشان مفید باشد :
/www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=7&day=18&id=1136438
http://www.rasekhoon.net/article/show-99697.aspx