چکیده پایان نامه با عنوان راهكارهاي موفقيت در تبليغ دين(با تکيه بر متون ديني)
استاد راهنما:
جناب آقاي رحمت الله حيدرپور
محقق:
مرضيه جعفري هرستاني
چكيده
يک مبلغ براي آنکه بتواند، در امر تبليغ دين موفق باشد، بايد گفتارش داراي فصاحت و بلاغت باشد و سخنراني خود را به گونه¬اي ارائه دهد که موجب جلب توجه مخاطبين شود و عنداللزوم عواطف آنها را تحريک کند. سخنانش کوتاه باشد. به مسايل مورد نياز مردم بپردازد و بياني ساده و روان داشته باشد و در عين حال سخنراني را به گونه¬اي شروع کند که از حسن مطلع و حسن ختام خوبي، برخوردار باشد و بدون آمادگي لازم پيرامون موضوع مورد بحث، سخنراني نکند و محتواي کلامش منطقي و حکيمانه باشد.
در برخورد بامردم، نرم خو و متواضع باشد و با آنها ارتباط دوستانه داشته باشد. به آنها احسان و نيکي کند و در رفتارش با مردم عدالت را رعايت کند و آسان¬گير باشد. در عين حالي که بر مردم سخت¬گيري بي¬جا نمي¬کند، از اصول و مباني دين نيز کوتاه نيايد. يک مبلغ موفق مي¬داند که با استفاده از عناصر و ابزارهاي مادي مانند کمک مالي به مردم، اطعام دادن در منزل و در مراسم مذهبي و تشويق مردم با مشوقهاي مادي و همچنين از طريق مشارکت در کارهاي عام المنفعه و ساختن مراکز ديني و فرهنگي، مي¬توان موجب گرايش مردم به سوي دين شد.
دو عامل بسيار مهم که نقش سازنده و تأثير¬گذار در توفيق مبلغ در تبليغ دارد، عبارتند از عمل صادقانه و اخلاص در عمل که آيات و روايات مؤيّد اين مطلب مي¬باشد.
(براي اينکه يک مبلغ بتواند با مخاطبين خود به راحتي ارتباط برقرار کند و مسايل و مطالب بيان شده توسط او متناسب با احساسات و گرايشهاي مخاطبين باشد، بايد با علم روانشناسي آشنا باشد و در جاي لازم از آن استفاده کند.
از آنجا که عصر کنوني عصر پيشرفت و جهش علمي مي¬باشد، بايد از ابزارهاي جديد مخصوصاً رسانه¬هاي گروهي در امر تبليغ دين استفاده شاياني نمود. البته در ميان وسايل ارتباط جمعي تلويزيون تأثير بيشتري بر روي افراد جامعه دارد وبايد مورد توجه بيشتري قرار گيرد.