فصل طولاني تکريم
مقام معظم رهبري
اسلام به معناي واقعي زن را تکريم کرده است. اگر روي نقش مادر و حرمت مادر در درون خانواده تکيه ميکند، يا روي نقش زن و تأثير زن و حقوق زن و وظايف و محدوديتهاي زن در داخل خانواده تکيه ميکند، بههيچوجه به معناي اين نيست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعي و دخالت در مبارزات و فعاليتهاي عمومي مردم منع کند. عدهاي بد و يا کج فهميدند؛ يک عده مغرض هم از اين کجفهمي استفاده کردند؛ کأنّه يا بايد زن، مادر خوب و همسر خوبي باشد يا بايد در تلاشها و فعاليتهاي اجتماعي شرکت کند.
قضيه اينطوري نيست؛ هم بايد مادرِ خوب و همسر خوبي باشد، هم در فعاليت اجتماعي شرکت کند. فاطمه زهرا مظهر چنين جمعي است؛ جمع بين شؤون مختلف. زينب کبري نمونه ديگر است. زنهاي معروف صدر اسلام و زنهاي برجسته، نمونههاي ديگرند؛ اينها در جامعه بودند و حضور داشتند. نفهميدنِ مفهوم تکريم زن در اسلام، همراه شده است با بدآموزيهاي القاء شده به عنوان تکريم زن در تمدن غرب؛ اينها با هم آميخته شده و يک جريان غلط ذهني و فکري به وجود آورده.
زن در داخل خانواده، عزيز و مکرّم و محور مديريت دروني خانواده است؛ شمع جمع افراد خانواده است؛ مايه انس و سکينه و آرامش است. کانون خانواده - که حوضچه آرامش زندگي پُرچالش و پُرتلاش هر انساني است به وجود زن آرام ميگيرد و سکينه و اطمينان پيدا ميکند. آن وقت نقش او به عنوان همسر، به عنوان مادر، به عنوان دختر خانواده، هر کدام يک فصل طولاني در تکريم دارد. بنابراين حقيقتاً بايد در زمينه ارزش و کرامت زن در نظر اسلام، بازنويسي و بازگويي و بازبيني کرد.