یابن الانجم الزاهرة
ای فرزند ستارگان نورافشان خوش رنگ
یابن الاعلام اللائحه
ای فرزند علامت های ظاهر و آشکار حق
“اعلام” جمع علم و آن اثر ونشانه ای است که به وسیله آن چیزی شناخته و دانسته شود.
“لائح” به معنای مظهر یعنی صورت ظاهر و نماد و نمود است و علم های ائمه علیهم السلام می باشند که در هر عصر و زمان مردم به نور هدایت آنان راه معرفت و خداشناسی و راه حیات و سعادت را تعلیم می گیرند و خداوند قدر و مرتبه آنان را بالا برده و ایشان را سرآمد خلق خود قرار داده و بر عالمیان برتری داده و به بندگانش اعلام کرده که به وسیله آنان در تاریکی های خشکی و دریا هدایت شوند یعنی در ظلمات احکام که ناشی از ظلمت های طبیعت حیوانی که تعبیر به ظلمات بر شده از آنان پیروی گردد حاصل آن که تمام بندگان در معتقدات و احوال و اعمال هر چیزی به وسیله آنان هدایت هدایت می شوند.
یابن الأطائب المطهرین
ای فرزند نیکوترین عالم
أطائب ، جمع أطیب ، صفت تفصیلی طائب و طبیب است.
یا بن الساده المقربین
ای فرزند بزرگان مقربان درگاه الهی
“سید” بر حسب معنا لغوی کسی را گویند که شریف و بزرگ قومی باشد و در اخبار و ادعیه ، انبیاء و اوصیاء را سید گویند.
المقربین : یعنی نزدیکان و آنان کسانی هستند که که به وسیله اعمال حسنه و رفتار پسندیده اشعه ای از نور خدا در وجودشان پرتو افکنده و متصف به کمالات و صفات عالیه شده اند و بدین وسیله به خدا تقرب پیدا کرده و از زهره مقربین شده اند اما نه قرب مکانی بلکه قرب روحانی و معنوی.
این وجه الله الذی الیه یتوجه الولیاء
کجاست آن وجه الهی
که دوستان خدا به جانب او روی می آورند.
این صدر الخلایق ذو البر و التقوی
کجاست آن که پیشوا و صدر نشین آفریدگان و اهل نیکوکاری و تقوا است.
این بقیة الله التی لا تخلوا من العترة الطاهرة
کجاست حضرت بقیة الله
که عالم خالی از عترت طاهره نخواهد بود.
این باب الله الذی منه یؤتی
کجاست آن باب خدایی که از طریق آن (به شهر علم و ایمان) وارد می شوند.
برای هر مقصد اسباب و مقدماتی است که از آن به باب تعبیر می شود و باب رستگاری و سعادت دنیا و آخرت هم متابعت پیامبر و اوصیای او علیهم السلام است.
این المنتظر لاقامة الامت و العوج
کجاست آن کسی که منتظریم اختلاف و عیب و کجی اهل عالم را اصلاح و به راستی و درستی بازگرداند.
کلمه “منتظر” اسم مفعول از باب افتعال است ،به معنای انتظار کشیده شده که دیگران در انتظار او به سر می برند.
این المعد لقطع دابر الظلمة
کجاست آن کسی که برای برکندن
ریشه ظالمان و ستمگران مهیا و آماده گردیده.