سفیر صبا
موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم






























خبرنامه




 
  ​حضور مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران در دومین نمایشگاه دستاورد های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی ...

 

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران)، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه، روز شنبه 20/9/95 توسط حجت الاسلام و المسلمین اعرافی رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور، با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین عشرتی، رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران و جمعی از مسولین دفتر تبلیغات اسلامی، فرهیختگان و پژوهشگران مدعو در سالن همایش های دفترتبلیغات اسلامی افتتاح شد.
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین اعرافی و هیئت همراه به اتفاق جمعی از مسئولان و فرهیختگان و اندیشمندان حوزوی، از غرفه های مختلف نمایشگاه که حاصل دستاوردهای پژوهشی بخش های زیر مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی بود، بازدید کردند.
ایشان در ادامه از غرفه موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران بازدید کرده و ضمن بررسی دستاوردهای پژوهشی این موسسه، با توضیحاتی که توسط حجت الاسلام والمسلمین عشرتی رییس موسسه آموزش عالی حورزوی معصومیه خواهران ارائه گرید، در جریان توجه ویژه ی مسئولین موسسه نسبت به زمینه سازی مناسب جهت حضور بانوان محقق طلبه در عرصه های علمی با رویکرد طلبگی قرار گرفتند.

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: معارف
[پنجشنبه 1395-09-25] [ 10:26:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ​رونمایی از آرم مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران ...

لوگوی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه

مراسم رونمایی از نشان مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین عشرتی رئیس مؤسسه و جناب آقای بهرام پور مفسر قرآن کریم، معاونان، مدیران گروه ها، کارکنان و طلاب؛ در سالن اجتماعات مؤسسه برگزار شد.
در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین عشرتی ضمن تبریک فرا رسیدن ربیع الاول در خصوص معرفی آرم مؤسسه گفت: امروزه نشان ها را به گونه ای ارائه می دهند که در عین سادگی، گویا باشد. ایشان با اشاره به دیگر شاخص های طراحی نشان مؤسسه از جمله حوزوی و آموزشی بودن ، درج نشدن آیات و یا نامی متبرک را به لحاظ حفظ حرمت آنها ذکر نمودند.
وی افزود: در آینده نزدیک در تمام برنامه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی ارائه شده از طرف مؤسسه، شاهد درج آرم موسسه خواهیم بود. سپس حجت الاسلام والمسلمین عشرتی از همه عزیزانی که درتثبیت این نشان همکاری داشتند تشکر کردند.
رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه در پایان بر حضور و تلاش مجدانه طلبه ها در ارتقاء سطح علمی، پژوهشی و فرهنگی اشاره کردند و نسبت به بهره مندی از برنامه های تدوین شده در رشد آنان تاکید کردند.

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: معارف
 [ 10:06:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ​دومین نشست «اخلاق در قرآن» با حضور جناب آقای بهرام پور ...

استاد بهرام پور

دومین نشست «اخلاق در قرآن» با سخنرانی مفسر قرآن جناب آقای بهرام پور در سالن اجتماعات موسسه معصومیه خواهران برگزار شد.
جناب آقای بهرام پور با اشاره به سخنان نشست قبل و اینکه «سه ظلمت سر راه انسان است.» گفت: «این سه ظلمت عبارتند از : اول: ظلمت اظلم ؛ که در آن وظیفه خروج از ظلمت با خود انسان است. دوم: ظلمتهای سیئات؛ خروج از این ظلمات هم با راهنمایی ها و هدایتهای انبیاء، توسط خود انسان ها صورت می پذیرد و سوم: ظلمت های ناشناخته؛ خدا می فرماید: اگر انسان سیئات را ازخود دور کرد، امکان شناخت این ظلمات ناشناخته را من خودم به قلبش می فرستم تا از این ظلمات ناشناخته خارج شود.»
وی در قبال وظیفه طلاب در هدایت جامعه تصریح کرد: «طبق قرآن و عبارت «هدی للناس» در آن، حوزه‌های علمیه و طلاب ملزمند تا مباحث سخت را برای مردم آسان کنند.»
مفسر قرآن آقای بهرامپور با طرح این پرسش که آیا اعمال انسان نزد خداوند زائل خواهد شد، در قالب یک مثال گفت: «هرکس یک نقطه ضعف دارد. شیطان شش هزار سال عبادت کرد. اما نقطه ضعف او غرور بود. شیطان از خدا بعد از رانده شدن مطالبه مزدِ عبادت های قبلی اش را کرد و خداوند فرمود: بگو چه می خواهی… معلوم می شود که خدا قبول داشت که او عبادات مقبوله ای داشته است.»
آقای بهرامپور افزود: «اگر رُزِقَ مورد وعده خدا روزی ما شد، این رِزق مثل چک تضمینی است که قطعا نقد خواهد شد. از خدا باید بخواهید اعمالتان را رُزِقنا حساب کند. این یعنی چک تضمینی و نه کاغذ پاره. اگر اعمال نیک انجام دادی، یعنی رُزِقَ شدی. بهشتیان می گویند رُزِقنا مِن قَبل؛ یعنی از همان قبل روزی ما شده بود.»
وی در ادامه با بیان عبارت «اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات» در تبیین اخراج از نور به واسطه طاغوت گفت: «طاغوت وقتی بخواهد کسی را تربیت کند، اول نورها را از او می زداید و سپس او را به انحراف می کشاند…»
آقای بهرامپور با تأکید بر اینکه عالم محضر خدا و نگاه گاه اوست… ، طلاب را مورد خطاب قرار داد و گفت: «در دل بچه‌ها تان نور و نورانیت بکارید. مثلا به کودک پول به بدهید تا به فقیر دهد و رحم علی گونه را در او زنده کنید.» وی افزود: «خواهران من! آنچه در پیشگاه الهی ما را رشد میدهد قبل از همه اخلاص است. چون شما طلاب مبلغان دین می شوید، لذا میدان ندهید به این فکر که من برترم.»
استاد بهرامپور همچنین برخی از مصادیق ورود نورانیت به زندگی طلاب چون احترام به دیگران، کسب اجازه از معصومین و حضرت معصومه در نقل تفسیر برای مردم، بی تفاوتی به تعاریف دیگران، محور قرار دادن قرآن و غیره را بر شمرد و در دعای پایانی خود عنوان کرد: «خدایا تو که بندگانت را هدایت میکنی، از طریق ما این کار را انجام بده….

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخبار موسسه, معارف, قرآن
[یکشنبه 1395-09-14] [ 01:31:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  گفتند خلایق که تویی یوسف ثانی ... ...

 

يوسف زهرا(عج)

 

گفتند خلايق كه تويي يوسف ثاني        چون نيك بديدم به حقيقت، به از آني(حافظ)

 

يكي از پيامبراني كه امام مهدي(عج) به او تشبيه شده، حضرت يوسف است كه در روايات متعدد از جهات گوناگون اين شباهتها بيان شده است. اين نوشتار مي كوشد با تأملي در قرآن و روايات، شباهت ميان يوسف زهرا (عج) و يوسفِ يعقوب را بازگو كند تا از اين رهگذر، فهم و پذيرش حضرت مهدي(عج) آسانتر گردد هر چند بيان اين نكته لازم است كه:

ميان ماه من تا ماه گردون                 تفاوت از زمين تا آسمان است

غيبت

برجسته ترين شباهت بين امام مهدي(عج) و حضرت يوسف(ع)، همانندي در غيبت است.

امام باقر(ع) به محمد بن مسلم فرمودند:

« شباهت او به يوسف در غيبت اوست از اقوام دور و نزديك و از برادران خود…»1

البته بين غيبت امام(عج) و غيبت يوسف(ع) تفاوت وجود دارد؛ زيرا غيبت يوسف، غيبتي نسبي است چون نسبت به پدر و مادر و برادران و كنعانيان غايب بود ولي از ديدگان مصريان غايب نبود ولي غيبت امام مهدي(عج) غيبتي است مطلق و حضرت ازديدگان همگان غايب است.

حضور

برادران يوسف وقتي بخاطر قحطي و جهت خريد آذوقه به مصر آمدند و به بارگاه يوسف وارد شدند، يوسف را نشناختند ولي يوسف برادران خود را شناخت.2

در حديثي از امام صادق(ع) آمده است:

«او، در بازارهايشان راه مي رود و برفرشهايشان گام مي نهد ولي مردم او را نمي شناسند تا هنگامي كه خداوند به او اجازه دهد كه خودش را معرفي كند همان گونه كه به يوسف اجازه داد….»3

زيبايي و بخشندگي

همان گونه كه يوسف در زيبايي و بخشندگي ، شهره آفاق بود، امام مهدي(عج) نيز به بالاترين درجه اين دو ويژگي آراسته است.

امام باقر(ع) فرمودند:

«شباهت او با يوسف در زيبايي  و بخشندگي اوست».4

بهاي اندك

كاروانياني كه يوسف را يافتند او را به بهاي اندكي فروختند زيرا ارزش آن دُرّ يگانه، را نمي دانستند».5

ادامه »

موضوعات: الفبای انتظار, مقالات
[سه شنبه 1394-03-19] [ 01:57:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  اصول زندگي سالم از دل آيه‌هاي خدا ...

ارتباط با خدا

استاد شيخ حسين انصاريان
در قرآن مجيد، پروردگار عزيز عالم اعلام مي‌فرمايند:

« يريد‌الله بکم‌اليسر و لايريد بکم‌العسر؛ آنچه من در حق شما اراده کردم آساني و سهل بودن زندگي و سلامت و عافيت شماست نه سختي و گرفتار شدن، نه پيچيده شدن برنامه‌ها در حدي که شما استعداد حل آن را نداشته باشيد. اين اراده، شامل حيات انسان است چه در دنيا و چه در آخرت، خدا نمي‌خواهد که مردم در دنيا دچار سختي و مشکلات شوند. علاقه ندارد مردم در حيات اخروي‌شان گرفتار رنج و مشقت باشند.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: حدیث
[چهارشنبه 1394-03-06] [ 12:21:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ما زنده‌ايم؟؟؟؟؟؟ ...

امام زمان و انتظار

سيد عبدالکريم کفاش چه کرده بود که امام زمان(عج) خود به ديدارش مي‌آمدند؟
کفاش پيري که در گوشه‌اي از بازار بساطي داشت ولي حتي کفش‌هاي مولايش را هم بي‌نوبت تعمير نمي‌کرد.
پس هفته‌اي نمي‌گذشت که حجت خدا به او سر نزنند. روزي از او پرسيده بودند: اگر هفته‌اي يک بار ما را نبيني چه خواهد شد؟
سيد عبدالکريم پاسخ گفته بود: آقاجان مي‌ميرم.
آقا سر تکان داده و فرموده بودند: اگر چنين نبود ما را نمي‌ديدي!

(يعني راست مي‌گويي سيد عبدالکريم)


سيد عبدالکريم اگر هفته‌اي مي‌گذشت و امام زمانش را نمي‌ديد مي‌مرد و هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌ها مي‌گذرد و ما به گمانمان زنده‌ايم!!!!!!!

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: الفبای انتظار
[پنجشنبه 1394-02-31] [ 11:55:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  بهار انتظار ...

بهار انتظار
روزها با درد هجران طي شود
ناقه عشق و اميدم پي شود
ماه فروردين عمرم اي حبيب
با شتاب و بي‌توقف دي شود
صبح جمعه‌ مبتلايت بي‌قرار
هم‌نوا با ناله‌هاي ني شود
جام دل را مي‌گذارم منتظر
تا که لبريز از زلال مي شود
مي‌رود صبرم ز کف با لحظه‌ها
ديده‌ام غرق بهاران کي شود؟

محمدطاهر پاکدامن

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: الفبای انتظار, نکته های ناب
[چهارشنبه 1393-12-27] [ 08:58:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  احکام بلوغ فرزندان ...

روح‌الله حبيبيان
اين قافله عمر عجب مي‌گذرد! انصافاً اين داستان طي شدن عمر مثل برق و باد، حقيقتي است که هرچه از ديگران بشنوي تا خودت تجربه نکني باور نخواهي کرد؛ چشم باز مي‌کني و مي‌بيني آن کودک ديروز که با بچه‌هاي همسايه هفت‌سنگ و گرگم به هوا و خاله‌بازي مي‌کرد، خيلي زود، دنياي شاد و بي‌غم کودکي را پشت سر گذاشته و حالا وارد دنياي پر شور و حال و عجيب نوجواني با يک دنيا دغدغه و اميد شده است.
اين مقدمه را آورديم تا معلوم شود بحث ما درباره يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي برخي والدين است؛ والديني که دختران سيبِ گلاب و پسران قند عسل‌شان مثل برق و باد بزرگ شده‌اند و به زودي به سن تکليف مي‌رسند و براي خودشان آقا و خانمي مي‌شوند.
تبليغات و آمادگي رواني
يکي از مهم‌ترين مسايل مقدماتي درباره تکليف و بلوغ فرزندان، مقدمه‌چيني رواني و آماده‌سازي روحي بچه‌ها در برابر آن است. در واقع، توجه دادن نوجوانان به اين‌که آن‌ها وارد فضا و حريم جديدي خواهند شد و توضيح دادن ارزش و جايگاه بلند بلوغ از مهم‌ترين عوامل کاهش آثار خاص و فشارهاي احتمالي تکاليف خواهد بود.
در حقيقت، خانواد‌ه‌ها قبل از هر چيز بايد به کودکان و نوجوانان بفهمانند که مسأله بلوغ و مکلف شدن به معناي يک انسان کامل در برابر خدا محسوب شدن است. مي‌بايست خانواده‌ها بر اين مسأله با ظرافت‌هاي خاص روان‌شناسي و تربيتي تأکيد کنند. افزون بر آن، با تغيير در رفتارها و برخوردها و احترام‌هايي که در برابر فرزندان‌شان از خود بروز مي‌دهند شيريني و زيبايي بلوغ را عملاً در کام فرزندان بچشانند تا اين تصور ايجاد نشود که با بلوغ، تنها فشارها و سختي‌هاي زيادي بر آن‌ها تحميل مي‌شود بدون اين‌که موقعيت و ارزش و جايگاه آن‌ها در خانواده و جامعه تغييري داشته باشد.
از چه کسي تقليد کنند؟
چنان‌که مي‌دانيد مرجع تقليد، بايد فقيهي باشد که همه شرايط مرجعيت را دارا باشد يا به اصطلاح «جامع‌الشرايط» باشد. از آن‌جا که تشخيص اين شروط در افراد بايد توسط کارشناسان و افراد خبره انجام شود تعيين مراجع تقليد معمولاً توسط مراکزي مانند جامعه‌ مدرسين حوزه علميه قم و مانند آن انجام مي‌شود ولي اگر دو نفر کارشناس خبره و عادل نيز بر صلاحيت و جامع‌الشرايط بودن مرجعي شهادت دهند، کافي است.
البته بيش‌تر مراجع، تقليد از مرجع اعلم يعني کسي که نسبت به ديگران از برتري علمي برخوردار است را لازم مي‌دانند ولي تشخيص اعلميت، آن هم در زمان حاضر بسيار دشوار است و معمولاً کارشناسان، مراجع حاضر را مساوي دانسته و حکم به اعلميت کسي نمي‌دهند؛ در هر حال اگر براي فردي اعلميت مرجعي ثابت شد لازم است از او تقليد کند والا در بين مراجع تأييد شده و مساوي مي‌توان از يکي تقليد کرد.
مشکل اين‌جاست که گاهي ديده مي‌شود درک مسأله انتخاب مرجع و احکام آن براي نوجوانان بسيار دشوار است، در اين صورت والدين مي‌توانند راهنمايي‌هاي لازم را به فرزندان داده يا از طرف آن‌ها وکيل انتخاب مرجع تقليد گردند يعني تحقيق و بررسي مرجع جامع‌الشرايط در زمان حاضر را از طرف فرزندان‌شان بر عهده بگيرند.
اما نکته مهم آن است که در انتخاب مرجع، مسايلي مانند هم‌شهري يا هم‌زبان بودن مرجع يا آسان‌تر بودن احکام و فتاواي او در برابر ساير مراجع، معيار و ملاک قرار داده نشود و درباره اعلميت افراد تحقيق شود.

ادامه »

موضوعات: احکام
[دوشنبه 1393-10-29] [ 09:40:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، غايبِ حاضر ...

خدامراد سليميان 

شايد براي برخي همواره، اين پرسش مطرح باشد که چگونه ممکن است کسي که غايب است، حاضر باشد؟ و يا در عين حضور، غايب باشد؟

نگارنده براي پاسخ به اين پرسش، به اجمال، مطالبي را تقديم مي‌کند؛ باشد با بهره‌مندي از آموزه‌هاي آفتاب‌گون پيشوايان معصوم، هرچند اندک، از اين باور اساسي، رفع ابهام شود.

  سال‌ها پيش از زاده شدن حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، آنگاه که معصومين عليه السلام از آن حضرت سخن مي‌گفتند، بي‌درنگ به پنهان زيستي ايشان نيز اشاره مي کردند. اين پافشاري، بيش از آن که  در جهت آگاه کردن شيعيان باشد، به منظور زمينه‌سازي غيبت و آماده کردن شيعيان براي پذيرش آن بود.

   آنچه بر رمز و راز اين مسأله  مي‌افزود، پافشاري معصومين عليه السلام بر حفظ جنبه سرّي اين حادثه بود. به ‌طوري که آنچه در رهيافت بررسي سخنان ايشان مي‌توان به دست داد، نسبت به آنچه بر ما پوشيده است، بسيار اندک و ناچيز مي‌نمايد. اگرچه گاهي نيز به تناسب، گفته‌هاي ارزنده‌اي دربارة آن، به پيروان خود مي‌فرمودند.

ادامه »

موضوعات: الفبای انتظار, مهدویت
[پنجشنبه 1393-10-04] [ 08:32:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آيا امام حسين(ع) را شيعيان کشتند؟ ...


فقط تعداد اندکي از نامه‌نويسان به امام حسين علیه السلام از شيعيان خالص بودند که به عهدشان وفا کردند و اين طور نيست که امام توسط محبان خود به شهادت رسيده باشند. هميشه سست‌عنصراني وجود دارند که به فرمايش سيدالشهدا علیه السلام «بنده دنيا» هستند. به گزارش فرهنگ  نيوز ، يکي از سؤالات درباره واقعه عاشورا اين است که چه شد امت اسلامي ابتدا به امام حسينعلیه السلام نامه نوشت و به ايشان محبت داشت، ولي در کربلا روي امام شمشير کشيد و با آنکه زمان زيادي از عصر پيامبر(ص) نگذشته بود، رو در روي نوه بزرگوارش ايستاد و او را به شهادت رساند؟

با روشن شدن دو مطلب زير هم پاسخ اشکال به خوبي روشن خواهد شد و هم يک برگ از دفتر عاشورا را خواهيم خواند:

 کساني که به امام حسين نامه نوشتند چه کساني بودند؟
علت خيانت کوفيان (همان کساني که نامه نوشتند) چه بود؟

مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم اينگونه پاسخ مي‌گويد:

ادامه »

موضوعات: مناسبت ها, پاسخ به شبهات
[سه شنبه 1393-09-11] [ 08:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت
 
فراخوان یاوران حسینی